FINAŁ
INFORMATOR
KURS ELEARNINGOWY
WEBINARY
Drodzy Uczestnicy i Uczestniczki Olimpiady Cyfrowej!
Gratulujemy awansu do drugiego etapu. Zgodnie z regulaminem w ciągu najbliższego miesiąca będziecie przygotowywać indywidualne projekty. Decyzją Komitetu Głównego będziecie musieli wykonać kolejno 4 zadania szczegółowe.
Każde z tych zadań musicie wykonać w określonym terminie:
Zadanie 1 – do 16.01.2017 r.
Zadanie 2 – do 23.01.2017 r.
Zadanie 3 – do 30.01.2017 r.
Zadanie 4 – do 30.01.2017 r.
Maksymalna liczba punktów do uzyskania za zadania:
Zadanie 1 – 25 punktów
Zadanie 2 – 25 punktów
Zadanie 3 – 15 punktów
Zadanie 4 – 15 punktów
Łącznie: 80 punktów
Wszystkie zadania należy wysłać korzystając ze specjalnie przygotowanego panelu Olimpiady na stronie http://olimpiadacyfrowa.pl/. System zostanie uruchomiony w piątek 13 stycznia 2017 r. i zostaniecie powiadomieni o tym drogą mailową.
UWAGA: Terminy nadsyłania rozwiązań są nieprzekraczalne. Niedotrzymanie terminu oznacza automatyczną dyskwalifikację. Zmiany terminów są możliwe wyłącznie w przypadku problemów technicznych.
ZADANIE 1
Użyj dowolnej formy literackiej lub dziennikarskiej (np. esej, reportaż, analiza materiału źródłowego), żeby opisać zagadnienie związane z przewodnim tematem Olimpiady: „Chmura nie istnieje, to zawsze jest czyjś komputer” ('There is no cloud, it’s just someone else’s computer’).
Maksymalna objętość: 5400 znaków (ze spacjami). Tekst należy wysłać w postaci pliku txt, rtf lub odt. Tekst musi zostać także opublikowany w internecie – w pliku musi się znaleźć odnośnik do miejsca, w którym został opublikowany.
Wykrycie plagiatu powoduje automatyczną dyskwalifikację. Dozwolone jest zgodne z prawem autorskim cytowanie, remiks i inspiracje.
Kryteria oceny i punktacja:
- Atrakcyjność tytułu – 1 punkt.
- Sprawność stylistyczna (celowa i adekwatna struktura utworu, właściwy dobór środków językowo – stylistycznych charakterystycznych dla wybranej formy literackiej, unikanie powtórzeń itd.) – 9 punktów.
- Poprawność językowa i ortograficzna – 3 punkty (minus 1 punkt za każdy błąd, maksymalnie minus 3 punkty).
- Zrozumienie problemu, głębokość refleksji, dobór cytatów, źródeł i inspiracji – 10 punktów.
- Dobór narzędzi do publikacji w sieci – 2 punkty.
ZADANIE 2
Opracuj projekt aplikacji mobilnej, która będzie rozwiązywać wybrany przez ciebie problem dotyczący jednej z trzech grup:
- społeczności szkolnej,
- środowiska lokalnego,
- osób z niepełnosprawnościami.
Wybierz jedną z grup i zbadaj, jakie problemy i niedogodności spotykają ją na co dzień (spróbuj określić przynajmniej trzy istotne problemy i przedstaw w kilku zdaniach, w jaki sposób zgromadziłeś informacje na ich temat oraz jakie są źródła informacji o nich). Które z nich można spróbować rozwiązać przy pomocy nowych technologii (laptopów, tabletów, smatfonów…)? Przemyśl dokładnie, który problem ze zdiagnozowanych przez ciebie, chcesz rozwiązać i zaprojektuj aplikację mobilną, która będzie wspierać to rozwiązanie w określony przez ciebie sposób. Precyzyjnie określ, jakie potrzeby i w jaki sposób będzie zaspokajać aplikacja.
Projekt aplikacji przygotuj za pomocą tzw. wireframe’u dla co najmniej trzech kluczowych ekranów aplikacji, na których zilustrujesz jej działanie i funkcje. Wykorzystaj do tego puste szablony (np. https://www.interfacesketch.com). Przygotuj również krótką dokumentację działania aplikacji (maksymalnie 1800 znaków ze spacjami), w której opiszesz:
- problem, na jaki odpowiada,
- do kogo jest skierowana,
- co robi twoja aplikacja,
- jakie ma funkcje i czemu one służą.
Rozwiązanie zadania należy wysłać w postaci plików graficznych (jpg, svg) i dokumentu tekstowego (txt, rtf, odt) spakowane razem jako plik zip.
Kryteria oceny i punktacja:
- Określenie problemów dotyczących wybranej grupy – 3 punkty.
- Omówienie sposobów zdobywania informacji o problemach – 5 punktów:
- samodzielne wyszukiwanie informacji wraz z podaniem źródeł (uzasadnienie wyboru źródeł i krótki opis wybranych źródeł) – 3 punkty,
- rozmowa z osobami doświadczającymi problemów – 2 punkty.
- Precyzyjne wyjaśnienie, jakie potrzeby i w jaki sposób zaspokaja przygotowana aplikacja – 4 punkty.
- Przedstawienie ekranów aplikacji, na których zilustrowane będą jej działania i funkcje – 6 punktów.
- Przedstawienie dokumentacji działania aplikacji – 7 punktów:
- opis grupy docelowej: 2 punkty,
- działanie aplikacji: 2 punkty,
- omówienie funkcji i do czego służą – 3 punkty.
ZADANIE 3
W poprzednim zadaniu opracowałeś/-aś projekt aplikacji rozwiązującej konkretny problem wybranej grupy odbiorców. Na przykładzie tej aplikacji przemyśl, w jaki sposób będzie ona działać w rzeczywistości i przedstaw za pomocą scenorysu (storyboardu), w jaki sposób korzystać z niej będą użytkownicy. W przedstawieniu scenki uwzględnij wątki:
- powody/korzyści dla których ktoś miałby korzystać z twojej aplikacji,
- wpływ twojej aplikacji na rozwiązanie problemu.
Storyboard możesz stworzyć w dowolnej formie analogowej (rysunek należy wtedy zeskanować bądź sfotografować) lub za pomocą cyfrowych narzędzi, (np. takich jak http://www.storyboardthat.com/).
Wymaganiem formalnym jest, aby twój storyboard zawierał od 6 do 12 obrazków/kadrów/szkiców.
Rozwiązanie zadania należy wysyłać w postaci plików graficznych (jpg lub svg). Jeśli będzie to więcej niż jeden plik, należy je spakować razem jako plik zip.
Kryteria oceny i punktacja:
- Umiejętność przełożenia opisywanego problemu na język opowieści narracyjnej – 5 punktów.
- Czytelność i logiczny układ – 4 punkty.
- Uwzględnienie powodów/korzyści korzystania z aplikacji – 3 punkty.
- Uzasadnienie wpływu aplikacji na rozwiązanie problemu – 3 punkty.
ZADANIE 4
Twoim zadaniem jest przygotowanie mapy myśli (MindMap), która będzie podsumowaniem twojej pracy nad projektem w II etapie Olimpiady. Opowiedz nam w sposób graficzny o tym, co zrobiłeś/-aś. Zastanów się, w jaki sposób szczegółowo przedstawić wszystkie etapy twoich działań (proces) i ich efekty. Stworzona mapa myśli powinna być jak najbardziej przejrzysta i jasno ukazywać twój wkład w wykonane zadania.
Mapę myśli możesz przygotować w dowolnej formie za pomocą narzędzi cyfrowych albo analogowo (następnie należy ją sfotografować lub zeskanować). Wyślij dwa dokumenty: plik jpg lub svg z MindMapą oraz dokument tekstowy (txt, rtf, odt), w którym krótko (maksymalna objętość: 900 znaków ze spacjami) wyjaśnisz i umotywujesz wybór narzędzia, z którego korzystałeś. Pliki należy spakować razem jako plik zip.
Kryteria oceny i punktacja:
- Zastosowanie podstawowych zasad tworzenia map myśli (np. wykorzystanie słów, obrazów, symboli, zastosowanie kolorystyki, sposób łączenia elementów liniami itd.) – 3 punkty.
- Adekwatność treści mapy myśli do wcześniej zrealizowanych zadań cząstkowych (np. pomysł i umiejętność podziału elementów na odpowiednie kategorie) – 4 punkty.
- Szczegółowość przedstawienia procesu działań i efektów w projekcie własnym – 5 punktów.
- Dobór narzędzia i umotywowanie decyzji w formie pisemnej (np. adekwatność narzędzia do tematyki zadania i poziomu kompetencji uczestnika; umiejętność argumentowania własnego wyboru; wskazanie wad i zalet danego narzędzia; wymogi formalne dotyczące objętości tekstu itp.) – 3 punkty.